Ciència

Descobreixen sis galàxies que qüestionen la teoria sobre l’origen de l’univers, segons la qual no haurien d’existir

Un equip de científics publiquen el descobriment a partir d’imatges aportades pel telescopi espacial James Webb

Són més “enormes” del que es preveia i entre 500 i 700 milions d’anys després del Big Bang

Un equip de científics ha descobert sis “enormes” galàxies que qüestionen els coneixements previs sobre la seva formació i sobre l’origen mateix de l’univers, segons els quals aquest tipus de galàxies no haurien d’existir.

Els experts, que han publicat l’estudi a la revista Nature , han analitzat dades aportades pel telescopi espacial James Webb per a posar el focus en el passat, amb un instrument que els permet retrocedir fins a 13.500 milions d’anys en el temps.

La investigació, liderada per la Universitat de Pennsilvània, als Estats Units i en què també hi ha participat el Departament d’Astronomia i Astrofísica de la Universitat de València, destaca que “aquests objectes” són “molt més grans” del que ningú podia esperar trobar en un període d’entre 500 i 700 milions d’anys després del Big Bang.

“Només prevèiem trobar galàxies petites i joves, però hem descobert galàxies tan madures com la nostra pròpia en la que abans s’entenia com l’inici de l’univers”, explica en un comunicat Joel Leja, de la Universitat de Pennsilvània i un dels autors de l’estudi.

“És el primer cop que mirem tan enrere, cosa que ens ha de fer mantenir la ment oberta respecte al que estem veient”, remarca l’astrònom.

Per això, remarca que, encara que la informació indica que els objectes descoberts “són probablement galàxies”, existeix una “possibilitat real” de que “uns pocs” d’aquests objectes siguin “forats negres supermassius”.

“La quantitat de massa que hem descobert significa que la massa coneguda de les estrelles en aquest període de l’univers és fins a 100 vegades més gran del que crèiem anteriorment”, diu Leja.

La formació d’enormes galàxies tan aviat després del Big Bang, prosegueix, “deixa en l’aire” conceptes anteriors, com que aquestes eren en el seu origen “petits núvols d’estrelles i pols” que “van créixer gradualment amb el pas del temps”.

“Sembla que hem descobert una cosa tan inesperada que, de fet, crea problemes per a la ciència”, planteja Leja.

De car a confirmar aquest descobriment, els investigadors preveuen prendre imatges de l’espectre d’aquestes grans galàxies per a obtenir informació sobre “les distàncies reals” i sobre “els gasos i altres elements” que les componen.

“Un espectre ens dirà immediatament si aquests objectes són reals. Ens mostrarà com són de grans i com n’estan de lluny”, conclou Leja.

[X]