Infraestructures

El desdoblament de la C-17, a càrrec de la Generalitat

El govern català està fent negociacions d'última hora perquè no hagi d'assumir tot el deute de desdoblar la via

El cost de la fallida de Cedinsa Ter podria acostar-se als 280 milions d'euros

El juliol del 2011 s'inaugurava el desdoblament de la carretera C-17 fins a Ripoll. L'obra havia estat finançada per Cedinsa Ter, una filial del grup Cedinsa dedicada exclusivament a construir i gestionar carreteres de la Generalitat. Si bé el gruix del cost de l'obra, que en total va pujar a 312 milions d'euros, va ser el desdoblament entre les Masies de Voltregà i Ripoll, també es va encarregar a Cedinsa una millora dels trams entre Centelles i les Masies. Això permetia poder fer aquestes obres de millora però també, i molt especialment, poder donar en concessió la gestió del cobrament de l'anomenat peatge a l'ombra, en el qual es cobra a tant per cotxe però pagant la Generalitat, a partir de Centelles i així aprofitar el trànsit fins a Vic. El cas és que la previsió que van fer Cedinsa i la Generalitat era que per algun dels trams entre Centelles i Ripoll hi passarien en algun moment del dia fins a 35.000 vehicles. Això fa que els números, a Cedinsa, no li acabin de sortir.

A tot plegat s'hi ha d'afegir que el 2009 Cedinsa Ter havia firmat un contracte de finançament a llarg termini amb un consorci d'entitats bancàries liderat per CaixaBank per valor de 225 milions d'euros per pagar les obres. El 2009 era just el principi de la crisi del crèdit bancari i això va obligar Cedinsa a firmar un contracte de finançament amb venciment al cap de cinc anys, el 31 de desembre del 2014. A diferència del que s'havia fet en altres operacions, que es vinculaven amb la durada de la concessió, que en aquest cas és de 33 anys, la desconfiança dels bancs va fer que el préstec fos d'un venciment excepcionalment més breu.

Amb tot, els bancs –en el consorci també hi havia Bankia, Banco Santander, BBVA, Catalunya Banc i l'ICO– van firmar sabent que no hi tenien res a perdre, ja que la Generalitat avalava un possible impagament de Cedinsa. Ara, arribat el moment del venciment del crèdit, queden 221,8 milions pendents de pagament i la Generalitat es pot trobar que els hagi d'avançar. Ja des de fa alguns mesos que hi ha negociacions a tres bandes entre la Generalitat, Cedinsa i els bancs per intentar trobar la solució menys costosa.

Segons La Vanguardia, la Generalitat busca la manera d'evitar la fallida de Cedinsa Ter, que comportaria l'execució de la seva responsabilitat patrimonial com a administració titular i el desemborsament no dels 221,8 milions en qüestió, sinó d'uns 280, el valor del préstec més les inversions fetes sense finançament, per poder rescatar la infraestructura. El que s'està negociant amb els bancs, segons fonts coneixedores de les converses, és un refinançament del préstec. Els bancs exigeixen un aval de la Generalitat per cobrir-se les espatlles, una operació que la Generalitat només acceptaria si no tingués impacte en el seu deute, i per això també s'han obert negociacions amb el govern espanyol.

De moment, en el pressupost de la Generalitat del 2015, pendent d'aprovar, hi figura un aval a Cedinsa Ter per 222 milions d'euros. La Generalitat ha demanat un informe a la comissió jurídica assessora perquè dictamini com cal actuar i n'avaluï les conseqüències.

LA XIFRA

35.000
vehicles diaris.
Era la previsió entre Centelles i Ripoll. Actualment ha quedat en poc més de 22.000.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia