Administracions

Societat

Les queixes al síndic són per burocràcia i polítiques socials

Rafael Ribó presenta per primera vegada a Lleida, i abans que al Parlament, el balanç del 2016, que registra 761 actuacions a Ponent

Veu un tresor preservar la pau lingüística, que només suposa un 0,6% de les queixes

El balanç conclou que es genera una queixa per cada 400 habitants

Les queixes i consultes que els lleidatans van fer arribar durant el 2016 al Síndic de Greuges de Catalunya se centren en problemes amb les administracions i per tributs (26,6%), seguides de les polítiques socials (24,8%), que empaten amb les territorials o urbanístiques i de mobilitat. Són els tres àmbits on els lleidatans han vist que la sindicatura els podia ajudar i que difereixen del global de Catalunya, ja que les polítiques socials i la vulnerabilitat de les persones s'han convertit en la principal preocupació dels que han anat a buscar el síndic Rafael Ribó, amb un 34% de les actuacions fetes l'any passat.

Les dades les va presentar el mateix síndic a Lleida en un acte a la UdL inèdit fins ara. I és que la sindicatura catalana està presentant la memòria anual del 2016 a totes les demarcacions del país abans que al Parlament. De fet, el plenari per debatre aquest informe no es preveu fins a l'abril.

A Lleida es van tramitar 761 actuacions; és a dir, 410 queixes, 345 consultes i sis actuacions d'ofici.

D'aquestes últimes, en destaca l'oberta fa poc arran de l'assassinat de dos agents rurals a Aspa. Ribó va demanar informes als departaments d'Agricultura i Interior i a la Guàrdia Civil i ahir va anunciar que la setmana vinent presentarà la seva resolució, tot i que avui encara li falta la informació requerida a Interior. Va explicar que abans d'engegar aquesta actuació d'ofici per la suposada inseguretat dels agents rurals, Ribó es va posar en contacte amb les famílies i amb les administracions.

De l'informe, també en destaca el fet que les queixes relacionades amb la cultura i la llengua només representen un 0,6% de la seva feina, tant a Lleida com a Catalunya. Aquesta dada demostra, en paraules de Ribó, que “tenim un tresor de convivència lingüística que hauríem de saber preservar”.

De les 410 reclamacions tramitades l'any passat, el municipi amb més queixes va ser Lleida amb 121, seguida de Mollerussa (25), Tàrrega (24), Cervera (21) i la Seu d'Urgell (19). Segons Ribó, les xifres a Ponent constaten que es genera una queixa o consulta per cada 400 habitants, molt similar al global de Catalunya, que és d'una queixa per cada 416 habitants.

Rafael Ribó es va mostrar satisfet per acostar la sindicatura a la gent, ja que cada setmana surten tècnics de la institució a recórrer pobles i ciutats. També pel fet d'haver millorat l'eficiència en un 84%, o que només un 0,6% de les administracions no hagin admès les seves resolucions a Catalunya. Va recordar que la crisi ha fet variar les temàtiques que generen les seves actuacions i va recordar que també pot actuar per greuges derivats d'empreses privades que presten serveis públics bàsics, com ara de subministrament energètic o serveis financers.

A la presentació a la UdL, moderada per la periodista Ares Escribà, va assistir un nombrós públic i també l'alcalde Ros i el rector Fernández.

Alerta per la residència d'Agramunt

Una altra resolució lleidatana del síndic alerta que la tragèdia a la residència de gent gran d'Agramunt es podria repetir si no es prenen mesures urgents, ja que se situa en zona inundable.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia