Infraestructures

Uns 5.000 viatgers diaris a les estacions de Tarragona

Els estudis de mobilitat en què es basa la proposta tramviària constaten que la relació entre els barris de Ponent i el centre serà la més demanada, en una regió que utilitza poc el transport públic

La proposta de tramvia que la Generalitat ha tret a exposició pública no parteix del no-res, sinó que es basa en les enquestes de mobilitat que elabora el mateix govern per analitzar els hàbits de mobilitat a l'àmbit central del Camp de Tarragona. Les dades de partença, en aquest sentit, són poc afalagadores, ja que dels 316.000 desplaçaments diaris mecanitzats que es fan avui al triangle entre Tarragona, Reus i Cambrils, només un 18% es fa en transport públic. L'ús és força desproporcionat (vegeu gràfic), ja que bona part d'ells són estrictament interurbans. El bus absorbeix, per exemple, un 28% dels més de 122.000 desplaçaments interns a Tarragona, i un 13% dels gairebé 72.000 de Reus, però només un 7% dels 38.500 que es fan al conglomerat urbà entre Salou i Cambrils. El principal corredor pel que fa a la mobilitat interurbana al Camp és sens dubte el Tarragona-Reus, que registra més de 28.000 viatges al dia, dels quals un 16% es fa en bus. També és significativa la relació entre Cambrils-Salou i Tarragona, amb més de 21.000 itineraris diaris, dels quals gairebé una quarta part (un 22%) es fa amb bus. Per anar de Reus a Cambrils, un 9% agafa el bus, dels 17.000 viatgers diaris. Des de Vila-seca, al centre del triangle, també s'agafa més el bus per anar a Tarragona i Reus que no pas per baixar a la costa.

El tren, testimonial

Crida molt l'atenció, del quadre, l'ús misèrrim del tren per a les connexions internes, que el secretari per a la Mobilitat de la Generalitat, Manel Nadal, atribuïa en la presentació del projecte tramviari a la “poca oferta ferroviària”, és a dir, a la falta de freqüències i combinacions adients. Només agafen el tren, per exemple, un 0,4% de les persones que van de Tarragona a Reus. Per arribar a Vila-seca l'usa un 0,3% des de Tarragona i un 0,5% des de Reus, i per anar a Salou i Cambrils, des de la capital, un pobre 2%. La millor ràtio d'ús es registra precisament entre les dues principals ciutats costaneres, un encara baixíssim 3%.

12 milions en tramvia

“El territori és molt complex, però cal millorar la mobilitat i augmentar l'ús del transport públic”, constata Nadal per justificar el projecte del tramvia. I és que, en teoria, la creació tant del Tramcamp com d'una xarxa pròpia de rodalies per al Camp ha de contribuir a multiplicar substancialment l'ús dels mitjans públics en les comunicacions internes.

El Departament de Política Territorial és conscient que l'ús del tramvia no serà generalitzat des del primer dia que entri en servei (en principi, calculen que cap a “mitjan dècada”), ja que a més no es posarà en marxa tot de cop, sinó per fases. Davant d'això, no preveu que estigui implantat a ple rendiment fins al 2026, quan estima que la xarxa tindrà uns 12 milions d'usuaris a l'any.

La demanda, a Tarragona

La demanda més elevada correspondria a les relacions entre la Canonja, els barris de Ponent (Bonavista i Torreforta) i el centre de Tarragona, que es calcula que tindran 3,1 milions de passatgers. Si es desenvolupa, com preveu la Generalitat, el polígon urbanístic –ja en terme de Constantí– darrere l'àrea comercial de les Gavarres, els desplaçaments amb origen i destinació a la zona també podrien arribar als 2,5 milions l'any. I és que en tot aquest tram s'estima que hi haurà més de 20.000 usuaris diaris, que faran que les estacions de la Floresta i de la plaça Imperial Tarraco siguin a priori les més transitades de tota la xarxa, amb unes 5.000 entrades al dia cadascuna. El tram entre les Gavarres i el centre de Reus tampoc es queda curt, amb una previsió de més d'11.300 viatgers diaris, mentre l'itinerari entre Reus i Salou, passant per Vila-seca, absorbiria uns 7.000 passatgers més al dia. El corredor entre Vila-seca i les Gavarres tindria uns 4.600 viatgers, mentre que entre Cambrils i Salou se n'estimen menys, encara no 1.900 cada dia.

LA XIFRA

3,1
milions de passatgers l'any
es calcula que usaran el 2026 el tramvia entre la Canonja, els barris de Ponent i Tarragona centre.

LA XIFRA

316.000
viatges mecanitzats diaris
es registren ara al triangle que englobarà el Tramcamp, dels quals sols un 18% es fan en transport públic.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona