Infraestructures

Foment reprèn les obres de la variant de Vallirana

Per enèsima vegada, i després de moltes aturades, el ministeri torna a engegar el projecte de la carretera N-340

La variant ha de fer reduir el trànsit de milers de vehicles pel centre del poble

Ara sí, vinga. L'Ajuntament de Vallirana diu que sí, que posa fi al seu comptador: ahir feia 1.205 dies que les obres de la variant de la carretera N-340 estaven aturades. I ara s'ha aturat el comptador perquè ahir es van reprendre. El projecte respon a una reivindicació de fa dècades: posar fi al pas de 30.000 vehicles, cada dia, per l'interior del poble. És la ruta sense peatge que uneix el Baix Llobregat, i tota la zona del Barcelonès, amb l'Alt Penedès i les comarques tarragonines. Les obres, al llarg de 2,2 quilòmetres, es van iniciar a finals del 2003 amb una previsió inicial d'execució de només tres anys i tenien com a objectiu solucionar els problemes de connectivitat entre Barcelona i Tarragona per l'N-340 i de seguretat, donat el volum de vehicles que passen cada dia pel nucli urbà de Vallirana.

El que havien de ser tres anys d'obres s'ha allargat fins ara. Les aturades han estat la constant. L'última, el 2011. No és estrany, doncs, que ahir, a Vallirana, el clima fos de desconfiança. En una enquesta al web de l'Ajuntament, i segons les dades d'ahir, només un 12% dels vilatans estaven convençuts que aquesta vegada sí que anava de debò. La resta es movien entre el “començaran, però tornaran a parar”, i el “jo en tinc molts dubtes” i “no m'ho crec”. De fet, a primera hora del matí, des de l'Ajuntament comentaven: “Sembla que hi ha moviment... però no hem rebut cap notificació oficial. Sembla que va de debò, i ja ens ho creiem, ja, però...” Unes hores més tard, i després de la insistència dels mitjans, el Ministeri de Foment, cap al migdia, feia declaracions més explícites: “El ministeri ha reprès avui les obres de la variant de la carretera N-340 a Vallirana.” I a partir d'aquí, l'Ajuntament sí que es felicitava clarament: “Ja han aparegut les primeres màquines excavadores a la zona de la sortida dels túnels per la part de la Barquera i el restaurant El Xipreret. I a la zona d'accés a les entrades dels túnels també hi ha hagut personal d'obra treballant.” Ara es fan feines d'adequació del terreny per a les pròximes actuacions. I diu l'Ajuntament: “Es pot donar per confirmada la represa.”

La variant és un ball de dates, ball de xifres, gairebé un ball de bastons. No és estrany, doncs, que a Vallirana estiguin escaldats. De moment, el que diu el ministeri és que pel 2015 han pressupostat 18 milions per a la variant. I hi ha una projecció, del 2016 al 2018, de prop de 92 milions d'euros. Diuen: “L'objectiu del departament és prosseguir l'execució de manera ininterrompuda en futurs exercicis fins al seu acabament.” L'alcaldessa de Vallirana, Eva Martínez, es mostrava ahir “contenta” d'aquesta represa, ja que l'N-340, que travessa tot el municipi, comporta, diu, “inseguretat, brutícia, soroll i malestar”.

L'alcaldessa considera que el fet que es parli del 2018 com a data de finalització de l'obra, i tot i que la data no té res a veure amb la inicial, és un termini “esperançador”. Per la seva part, Fernando Guerrero, de la comissió de treball per la variant, ho té ben clar i comentava ahir que, si finalment s'acaba la variant, serà “com si hagués tocat la loteria a Vallirana”.

LA DATA

2018
Es podrien acabar
les obres. No té res a veure amb el càlcul inicial, però l'alcaldessa està “esperançada”.

LES XIFRES

18
milions d'euros
preveu el pressupost estatal pel 2015. Del 2016 al 2018, són prop de 92 milions d'euros.
68
per cent
de veïns responen a una enquesta de l'Ajuntament i no s'ho creuen: “Fins que no vegi les màquines...”

La cronologia

2011
Deute.
La constructora FCC va aturar les obres de la variant perquè feia un any que esperava que l'Estat li pagués 30 milions d'euros.
2003
Inici del projecte.
El 2004
van començar les voladures per excavar els túnels. Nou mesos més tard es van aturar perquè, segons el Ministeri de Foment, van aparèixer mines de plom i guix no previstes. Les obres havien d'estar enllestides el 2007.
2011
Represa i aturada.
Aquest any, i després de l'alarma per l'aturada a causa del deute, l'Ajuntament va batallar perquè continuessin. Es van tornar a parar.
2013
Reivindicació constant.
Mentre el Ministeri de Foment insistia que no tenia diners, a Vallirana no han deixat de reclamar. Des de totes les instàncies possibles. El 2013, per exemple, la Comissió de Treball per a la Variant de Vallirana va activar una recollida de signatures. Al juliol, més de tres-centes persones van participar de la primera manifestació convocada per la nova Comissió de la Variant per reivindicar la finalització de les obres.
2009
Tornem-hi.
Els treballs es van reprendre, acompanyats d'un encariment del projecte: de 49 a 131 milions d'euros.
2014
Reunió amb Madrid
. El 25 de juny, el secretari general d'Infraestructures, Manuel Niño, es va comprometre a reprendre les obres abans d'acabar el 2014.
2014
17-11
Dia D
Ahir va tornar el moviment a Vallirana. El ministeri promet que continuaran treballant, sense aturades, fins a enllestir el projecte.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia