Economia

Els dubtes de seguretat deixen a terra part de la flota del Boeing 737 MAX 8

La Xina, el principal client del nou model, ordena que no s’enlairin fins que no s’hagi aclarit l’accident d’Etiòpia

Ryanair i Norwegian hi mantenen la confiança

Diversos equips tècnics encara treballen a la zona d’Etiòpia on fa dos dies es va estavellar un avió Boeing 737 MAX 8 per mirar de recuperar cossos i ajudar a determinar les causes del sinistre, encara sense aclarir. A l’accident d’Ethiopian Airlines, la principal companyia africana i amb bona fama de seguretat, no hi ha hagut supervivents i el nombre de morts s’eleva a 157. El sinistre ha sembrat dubtes sobre la seguretat del més gran i modern model de la fabricant aeronàutica nord-americana. Les accions de la fabricant han caigut més d’un 10,8% a la borsa de Wall Street. L’Agència Europea de Seguretat Aèria i la seva homòloga dels EUA van anunciar ahir que “segueixen de prop” les investigacions sobre les causes de l’accident.

La Xina és el principal client d’aquest model de Boeing, i el govern va ser el primer ahir a ordenar a les seves set companyies que, almenys de moment, deixin a terra aquests Boeing 737. Amb un fort creixement del trànsit aeri, la Xina té 16 dels 350 avions venuts per Boeing arreu del món com el sinistrat a 42 km de la capital d’Etiòpia. Les dues caixes negres es van recuperar ahir, però ara mateix només se sap que el pilot va comunicar que tenia “dificultats” i va sol·licitar al control tornar per fer un aterratge d’emergència, abans de perdre’s el senyal.

Aquest és el segon accident en tan sols cinc mesos d’un Boeing 737 MAX 8, que es va començar a comercialitzar el 2017. L’octubre passat, un avió que es va enlairar de la capital d’Indonèsia va caure poc després al mar de Java. Aquell accident, amb 189 víctimes mortals, encara no s’ha aclarit i ahir Indonèsia també es va afanyar a demanar a les companyies que no facin volar aquest model. Aquesta decisió secundava la d’Ethiopian Airlines, i la seguien el Marroc, Mongòlia i les illes Caiman. Un centenar d’avions d’aquest model de Boeing no s’enlairaran. Altres companyies com ara Norwegian, amb una flota de 18 d’aquests avions, van dir ahir que continuaran volant-hi. També Ryanair i American Airlines mantenen la confiança en aquest model, del qual Boeing té més de 5.000 comandes per als pròxims anys. En una nota al web, Boeing ha dit que estan “terriblement tristos” per les morts. També ha anunciat que “un equip tècnic viatjarà al lloc de l’accident per donar suport sota la direcció de les autoritats d’Etiòpia i els Estats Units”.

Un enginyer de Granollers, entre les víctimes mortals

Jordi Dalmau Sayol, de 46 anys i veí de Granollers, anava per motius laborals en l’avió accidentat, segons van explicar fonts pròximes a la família a El 9 Nou. La víctima era enginyer químic i treballava a l’empresa Almar Water Solutions, amb seu a Madrid i especialitzada en el desenvolupament d’infraestructures d’aigua, i per això viatjava a Kenya, on estaven construint una gran depuradora. La portaveu del govern, Elsa Artadi, va transmetre el condol als familiars, amics i veïns de Granollers per la pèrdua de Dalmau.

En l’accident hi van morir persones de 35 nacionalitats diferents. Entre elles, una cooperant gallega de 33 anys, Pilar Martínez Docampo, i 22 treballadors de diferents agències de les Nacions Unides. La IV Assemblea del Medi Ambient de l’ONU, que es va inaugurar ahir a Nairobi, va guardar un minut de silenci per l’accident, mentre altres mostres de condol s’estenien arreu del món.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia